DANSK SIMCA KLUB
Velkommen! > Om bilerne > Mærkets historie

Mærkets historie

1934
SIMCA - Societe Industrielle de Mecanique et Carosserie Automobile - ser dagens lys. PĂĄ fabrikken i Nanterre ved Paris produceredes i starten FIAT-modeller pĂĄ licens.

1951
Den første model designet helt fra grunden lanceredes, nemlig Simca 9 - eller "Aronde" som de fleste nok bedre kender den.

1954
Simca overtager Fords aktiviteter i Frankrig - Ford SAF - og fabrikken i Poissy

1955
Ford Vedette bliver til Simca Vedette

1958
Simca overtager det franske Talbot

1958
Chrysler køber sig ind i Simca. I første omgang med 25%

1963
Chrysler øger sin andel i Simca til 63%

1964
Chrysler overtager den britiske Rootes-gruppe og Simca bliver associeret med Sunbeam, Hillman og det engelske Talbot (!) 

1965
Chryslers "penta-star"-logo indføres sammen med Simca-navnet som nyt logo.

1969
Simca starter samarbejde med Matra om motorsport. Selskabet Matra-Simca etableres.

1970
Simca omdøbes til Chrysler France og Chrysler ejer nu 96% af Simca. Chrysler France (Simca) og Chrysler United Kingdom (Sunbeam) samles i et nyt selskab - Chrysler Europe.

1978
På grund af store økonomiske problemer hjemme i USA vælger Chrysler af sælge Chrysler Europe til Peugeot S.A.

1979
Chrysler-navnet kan ikke længere bruges, da amerikanerne har taget det med sig hjem. Navneporteføljen i selskabet gennemgĂĄs og navnet "Talbot" findes frem. Et navn som vækker genkendelse pĂĄ bĂĄde de anglofile og frankofile markeder. En perfekt erstatning for bĂĄde Simca og Sunbeam-navnene...eller?

1980
Alle modeller markedsføres som Talbot-Simca eller Talbot-Sunbeam.
Valmet Automotive i Uusikaupunki, Finland begynder produktion af Horizon, 1510 og Solara. Frem til 1985 fremstilles 31.978 Talbot i Finland

1981
Automobiles Talbot er nu navnet pĂĄ de samlede aktiviteter i Frankrig, Storbritannien og Spanien. Simca og Sunbeam-navnene bortfalder helt og den tidligere Sunbeam-fabrik i Linwood, Skotland lukker.

1983
Automobiles Talbot integreres i et nyt selskab Peugeot-Talbot S.A.

1984
Samarbejdet med Matra ophører

1985
Modellen som senere skulle blive den sidste Simca præsenteres. Talbot Arizona er navnet ved præsentationen, men en sidste-øjebliks-beslutning hos PSA´s ledelse fĂĄr bilen omdøbt til Peugeot 309

1986
De sidste Horizon og Solara-modeller ruller af samlebĂĄndet fra den spanske Talbot-fabrik i Madrid. Ă…ret forinden har de sidste tilsvarende modeller forladt Poissy-fabrikken

1987
De sidste Samba-modeller ruller af samlebĂĄndet fra fabrikken i Poissy.

Efter Talbot..?
Fabrikken i Poissy fortsætter med produktion af 309´eren frem til 1993. Herefter stĂĄr det pĂĄ Peugeot 306 frem til 2002. Fra 1998 kommer Peugeot 206 til og fra midt ´00-erne kommer CitroĂ«n C3, Peugeot 1007 og Peugeot 207 til.
I dag bygges Peugeot 208, CitroĂ«n C3 og DS3 sideløbende pĂĄ fabrikken, og det daglige output ligger pĂĄ ca. 1500 biler - faktisk ca. 20% lavere end i midten af 1970´erne hvor Simca 1100 og Simca 1307/08 toppede pĂĄ salgslisterne!

De store maskiner pĂĄ Poissy-fabrikken, med stanseforme som producerer pladedele til Peugeot 208 og CitroĂ«n C3/DS3, er fortsat de samme som "dengang". De bærer med stolthed - den dag i dag - navnetrækkene "SIMCA" og "Chrysler France"...